27. edycja Malta Festival Poznań odbędzie się między 16 a 25 czerwca, Idiom PLATFORMA BAŁKANY przeniesie festiwalową publiczność w tematyczny region Bałkanów. Podróż po skomplikowanym obszarze znaczeń społeczno-kulturowych, w całej swojej złożoności etnicznej i politycznej, daleka będzie od stereotypów krajów byłej Jugosławii. Idiom „Platforma Bałkany”, którego kuratorami są Oliver Frljić – chorwacki reżyser teatralny i Goran Injac – dyrektor artystyczny Słoweńskiego Teatru Młodych ma odczarować i zdekonstruować historyczne fantazmaty. Zaproszeni artyści pokażą maltańskiej publiczności współczesną sztukę tworzoną przez artystów działających w krajach byłej Jugosławii.
Na Bałkanach muszę walczyć na dwóch frontach. Po pierwsze, muszę zmierzać się z narodowymi mitami, które służą do wzmocnienia etnicznej jedności i wszystkich towarzyszącej jej wykluczeń. Później walczę z konserwatywnym językiem teatru, którego celem również jest wykluczenie. Pole rozwiązań estetycznych jest zarazem polem ideologicznej bitwy – mówił „Wyborczej” Oliver Frljić.
Artyści poruszą w swoim kuratorskim programie pamięć komunizmu, sięgną do romansu z popkulturą, w którym zmierzą się z narastającym neofaszyzmem europejskim. W Poznaniu chorwacki reżyser wystawi spektakl „Turbofolk”. To rzecz o styku polityki i kultury, inspirowana kiczowatą muzyką z byłej Jugosławii. Turbofolk – mariaż ludowych melodii z techno i dance, w latach wojny zagrzewał do bitwy żołnierzy, a treści podsycały nacjonalizm.
Specjalnym wydarzeniem festiwalu będzie muzyczny plenerowy finał 27. edycji Malta Festival Poznań. W tym roku na zakończenie festiwalu planujemy koncert legendarnego słoweńskiego zespołu Laibach. Muzycy należą do interdyscyplinarnego kolektywu artystycznego Neue Slowenische Kunst. Artystyczna kreacja zespołu Laibach, który gra z konwencjami i chętnie korzysta z przewrotnego patosu i ironii, przenikliwie ilustruje przemiany polityczne regionu krajów byłej Jugosławii. Najbardziej niepokorni twórcy Bloku Wschodniego wracają z muzyką, która wkracza na obszar sztuki wizualnej i teatralnej.
Monumentalna muzyka, kwadratowe, marszowe rytmy, koncerty przypominające trochę polityczny wiec, a trochę pogańskie obrzędy, wideoklipy inspirowane nazistowskim kinem - za Laibach ciągnie się opinia grupy dwuznacznej, balansującej na granicy, za którą prowokatorski flirt z image'em zamienia się w epatowanie złowrogą ideologią. Trochę trwało, zanim świat oswoił się z artystyczną wizją kapeli i uznał Laibach za jednego z prekursorów industrialu. – Rober Sankowski, „Gazeta Wyborcza”
Sztuka tej słoweńskiej grupy to wielki kocioł, do którego wrzucono totalitarne oraz militarne symbole i który nagle eksplodował. – Dorota Jarecka, „Gazeta Wyborcza”
Plenerowy koncert będzie składał się z dwóch części. Pierwszą będzie polska premiera – i jednocześnie poznańska adaptacja – najnowszego projektu muzycznego w aranżacji na zespół, orkiestrę i chór.
Po raz piąty na placu Wolności stanie najważniejsze miejsce festiwalu a w nim rozbudowany program Generatora Malta, plenerowe spektakle i koncerty, wieczorne silent disco, warsztaty i spotkania. Program Generatora Malta będzie włączał uczestników festiwalu do wspólnych działań, które przybliżą, a nawet pozwolą dotknąć, bałkańskiej kultury.