Witamy w Niemandszeit! Nie należy on ani do nas, ani do Ciebie, ani do nikogo! Przyjdź i spędź ten czas z nami! Teatr dla nas jest zawsze bezczasowy i nie kontrolowany przez reżysera, twórców, czy widownię – wszyscy muszą się w niego zaangażować! – zapowiadają twórcy.
W 1998 roku Thomas Plischke stworzył taneczne solo jako projekt dyplomowy kończący jego studia w P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios w Brukseli) – „Fleur (Anemone)“. W tym samym czasie Kattrin Deufert w trakcie kończenia doktoratu na Freie Universität w Berlinie napisała tekst „Mit Europy“, osobisty i emocjonalny dziennik podróży pomiędzy Brukselą i Berlinem. Obie prace uchwyciły ulotny moment stanu emocjonalnego końca studiów – kiedy już nie jest się studentem, a jeszcze nie profesjonalistą. 16 lat później deufer&plischke wykładają na uniwersytetach kształcąc wielu studentów. W projekcie „Niemanszeit“ odwrócili role wykładowców, twórców i studentów: wydobyli z archiwum swoje prace dyplomowe, by dać je studentom – to oni stają się wykładowcami i mentorami. Dla deufer&plischke projekt nie powstał w celu odtworzenia i rekonstrukcji prac dyplomowych, ale po to by ponownie samemu stać się studentem i performerem pracującym nad swoją pracą pod kierunkiem studentów.
Przez kilka miesięcy pracy nad projektem studenci przeformułowali i rozszerzyli obie prace korzystając z materiałów z kronik, własnych doświadczeń i wspomnień z okresu pomiędzy rokiem 1998 i dzisiaj – wypełnionym wojną w Iraku, historycznymi zamachami z 11 września, kryzysem finansowym, Arabską Wiosną Ludów, Facebookiem, Google, NSA… Zdjęcia i teksty z tego czasu zostały zebrane jako inspiracja, by nadać nowy kontekst oryginalnym projektom. Studenci stworzyli nowy scenariusz i ruch sceniczny, który wykonali deufert&plischke z udziałem widzów.
Podczas spektaklu publiczność znajduje się na scenie razem z artystami i współtworzy go.
Duet Kattrin Deufert i Thomas Plischke od ponad 15 lat w swojej praktyce artystycznej realizuje radykalną koncepcję, w której chorografia ma budować społeczeństwo, a nie jedynie je portretować. Równolegle deufert&plischke rozwijają w swoich pracach ideę nowego teatru epickiego.
Reżyseria: deufert&plischke
Koncepcja i realizacja: deufert&plischke
Wykonanie: Thomas Plischke
Choreografia i tekst performatywny: Rosalind Goldberg, Ana Laura Lozza, Lee Meir, Miriam Jakob, Flavio Ribeiro, Kareth Schaffer przy współpracy Valda Setterfield
Tekst: Valda Setterfield
Kierownictwo produkcji: Annet Hardegen & Lusia Grass
Wyprodukowane przez: deufert&plischke i Tanzfabrik Berlin e.V.
Przy wsparciu: Europejskiej Sieci APAP – Performing Europe.
Koprodukcja: bit teatergarasjen, Bergen, Kunstencentrum Buda, Kortrijk, tqw Vienna
Wsparcie: Berlin Senate Cultural Affairs Department
ŚWIĘTUJEMY! polsko-niemiecki rok jubileuszowy 2016 zorganizowany przez Goethe-Institut i Ambasadę Niemiec z okazji 25 –lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.
goethe.de/swietujemyNiemandszeit to projekt w ramach polsko-niemieckiego roku jubileuszowego 2016 ŚWIĘTUJEMY! zorganizowanego przez Goethe-Institut i Ambasadę Niemiec z okazji 25-lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.
goethe.de/swietujemy
DEUFERT&PLISCHKE (Kattrin Deufert i Thomas Plischke) to berlińscy choreografowie, których sztuka jest zasadniczo tworzona wspólnie. Począwszy od 2001 r. nie powstają dzieła tworzone ani przez Kattrin Deufert ani przez Thomasa Plischkego, ale przez artistwin. Wszystko robione jest co najmniej przez dwie osoby. Artistwin realizują swój cel, jakim jest stworzenie nowego epickiego teatru. Ich działania prezentowane są z takim samym powodzeniem w muzeach, jak i w innych przestrzeniach i teatrach. Najnowsze projekty stworzone z zaprzyjaźnionymi artystami i teoretykami obejmują serię „Anarchiv” (2008-11, zrealizowaną m.in. w Brukseli, Hamburgu i Wiedniu), „Emergence Rooms" (2010, m.in. w Wiedniu, Hasselt i Stuttgarcie) oraz „Entropisches Instytut” (2012, Berlin, Sofia, Mülheim i Hamburg). Od jedenastu lat deufert&plischke wykładają na uczelniach artystycznych w Niemczech i w innych krajach. Od 2010 r. są starszymi wykładowcami w Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz Berlin (HZT) na kierunku „Taniec, Kontekst, Choreografia” (studia pierwszego stopnia).