
Rozmowa jako dzieło sztuki. Od kilku lat Lotte van den Berg rozwija wieloelementowy projekt, w którym widzowie współtworzą opowieść poprzez udział w szeregu sformatowanych w określony sposób konwersacji, prowadzonych przez artystkę albo przez zaproszonych przez nią moderatorów. Van den Berg czerpie inspirację z technik konwersacyjnych z całego świata (odwołuje się zarówno do tradycji plemiennych, jak i do teorii współczesnych filozofów europejskich) i adaptuje je w kolejnych odsłonach projektu, realizowanych w wielu miastach Europy. Rozmowa to wspólna kreacja. W jaki sposób z sobą rozmawiamy i jak moglibyśmy to robić inaczej? Kiedy w rozmowie jesteśmy widzem, a kiedy aktorem? Jak wpływa to na wypowiadane przez nas myśli i zajmowane przez nas stanowiska? Motywacją stojącą za tym partycypacyjnym przedsięwzięciem jest chęć dogłębnego sprawdzenia, jakie możliwości porozumienia daje teatr. Poprzez sokratejski dialog, w którym nie uczestniczą tylko eksperci dysponujący ustaloną wiedzą, ale osoby z różnych środowisk i o różnych motywacjach, Lotte van den Berg chce na chwilę podważyć hierarchiczny model społeczeństwa, testować nieskończone modele bycia widzem, aktorem i świadkiem.
Na Malcie zaprezentujemy trzy typy konwersacji:22–26.06. Rozmowa bez słów / Conversation without Words
Wielu specjalistów uważa, że za pomocą komunikacji niewerbalnej przekazujemy od 60 do 80 proc. informacji. Jak wygląda rozmowa po całkowitym wyeliminowaniu z niej słów? Rozmowa inspirowana jest eskimoskim zwyczajem pozawerbalnego dialogu plemiennego.18, 19, 24–26.06. Agonistyczna rozmowa / Agonistic Conversation
Konflikty i różnice jako źródło ruchu, zmiany i kreatywności. Rozmowa inspirowana jest teorią filozofki Chantal Mouffe oraz techniką nowozelandzkich Maorysów.20, 21, 24–26.06. Parlament rzeczy / Parliament of Things (24.06. – w języku angielskim)
Rozmowa inspirowana teorią Brunona Latoura i aborygeńskimi sposobami komunikacji z istotami pozaludzkimi. Według filozofa, aby sprostać wyzwaniom współczesnego świata, powinniśmy przyznać czynnikom pozaludzkim aktywną rolę w kształtowaniu świata społecznego.
LOTTE VAN DEN BERG urodziła się w 1975 roku w Groningen w Holandii. Jako mała dziewczynka śledziła od kulis pracę swojego ojca, znanego reżysera Jozefa van den Berga. Początkowo studiowała prawo i filozofię na Uniwersytecie w Amsterdamie, w 1998 roku zdała egzaminy na Wydział Reżyserii Amsterdam School of the Arts. Studia ukończyła w 2001 roku i zaczęła współpracę z zespołami teatralnymi w Belgii i Holandii. W latach 2005–2009 pracowała w Toneelhuis w Antwerpii. W 2009 roku odeszła z teatru i założyła własną grupę teatralną, OMSK.
Jako reżyserka porusza się Inspired by the annual gathering of Inuit tribal chiefs from Greenland, we carry out a conversation without words. Research has shown that 60 to 80% of our communication is nonverbal. During this conversation we discover what happens when we refrain from using words.
'The body suddenly became so important, and for some time afterwards words felt like a mask I was hiding behind.' Daan Bosch (participant)między światem tańca, teatru i filmu, tworząc bardzo osobisty i jednocześnie wyrazisty styl. Jest uważana za przedstawicielkę „holenderskiego minimalizmu”. Jej język teatralny cechuje subtelność, ascetyzm i skupienie na detalu. Do swoich wymykających się klasyfikacji projektów (spektakli, happeningów, filmów, wykładów performatywnych) Lotte van den Berg często zaprasza aktorów nieprofesjonalnych – dzieci, młodzież, mieszkańców miast, przypadkowych widzów. Inspiruje ją codzienność, nowe sposoby definiowania relacji aktor/widz. Artystka bada tę relację zarówno w zamkniętych, tradycyjnych przestrzeniach sztuki, jak i w przestrzeniach publicznych. Duża część pracy Lotte van den Berg to projekty „site-specific”.Według jury prestiżowej niderlandzkiej nagrody Charlotte Köhler: „Praca Lotte van den Berg to fascynująca wypowiedź na temat rzeczywistości, nie zatrzymująca się na poziomie realizmu, ale sięgająca głębiej, w sfery bardziej abstrakcyjne. Lotte van den Berg bada sposoby stapiania ze sobą teatru i rzeczywistości”.
Prace Lotte van den Berg pokazywane są obecnie na najbardziej renomowanych europejskich festiwalach teatralnych, a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Afryce.
koncepcja: Lotte van den Berg & Daan ’t Sas
reżyseria: Lotte van den Berg
produkcja: Daan ’t Sas
„Building Conversation” jest koprodukcją IN SITU i Münchner Kammerspiele i jest finansowane przez Dutch Performing Arts Fund, AFK (Amsterdam Fund for the Arts) i Fonds21