Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

17 - 28/06/2016

fot. Paulien Oltheten
Galeriafot. Paulien Oltheten
  • Rozmowa jako dzieło sztuki. Od kilku lat Lotte van den Berg rozwija wieloelementowy projekt, w którym widzowie współtworzą opowieść poprzez udział w szeregu sformatowanych w określony sposób konwersacji, prowadzonych przez artystkę albo przez zaproszonych przez nią moderatorów. Van den Berg czerpie inspirację z technik konwersacyjnych z całego świata (odwołuje się zarówno do tradycji plemiennych, jak i do teorii współczesnych filozofów europejskich) i adaptuje je w kolejnych odsłonach projektu, realizowanych w wielu miastach Europy. Rozmowa to wspólna kreacja. W jaki sposób z sobą rozmawiamy i jak moglibyśmy to robić inaczej? Kiedy w rozmowie jesteśmy widzem, a kiedy aktorem? Jak wpływa to na wypowiadane przez nas myśli i zajmowane przez nas stanowiska? Motywacją stojącą za tym partycypacyjnym przedsięwzięciem jest chęć dogłębnego sprawdzenia, jakie możliwości porozumienia daje teatr. Poprzez sokratejski dialog, w którym nie uczestniczą tylko eksperci dysponujący ustaloną wiedzą, ale osoby z różnych środowisk i o różnych motywacjach, Lotte van den Berg chce na chwilę podważyć hierarchiczny model społeczeństwa, testować nieskończone modele bycia widzem, aktorem i świadkiem.

    Na Malcie zaprezentujemy trzy typy konwersacji: 

    22–26.06. Rozmowa bez słów / Conversation without Words
    Wielu specjalistów uważa, że za pomocą komunikacji niewerbalnej przekazujemy od 60 do 80 proc. informacji. Jak wygląda rozmowa po całkowitym wyeliminowaniu z niej słów? Rozmowa inspirowana jest eskimoskim zwyczajem pozawerbalnego dialogu plemiennego.

    18, 19, 24–26.06. Agonistyczna rozmowa / Agonistic Conversation
    Konflikty i różnice jako źródło ruchu, zmiany i kreatywności. Rozmowa inspirowana jest teorią filozofki Chantal Mouffe oraz techniką nowozelandzkich Maorysów.

    20, 21, 24–26.06. Parlament rzeczy / Parliament of Things
    Rozmowa inspirowana teorią Brunona Latoura i aborygeńskimi sposobami komunikacji z istotami pozaludzkimi. Według filozofa, aby sprostać wyzwaniom współczesnego świata, powinniśmy przyznać czynnikom pozaludzkim aktywną rolę w kształtowaniu świata społecznego.
     

  • Lotte van den Berg urodziła się w 1975 roku w Groningen w Holandii. Jako mała dziewczynka śledziła od kulis pracę swojego ojca, znanego reżysera Jozefa van den Berga. Początkowo studiowała prawo i filozofię na Uniwersytecie w Amsterdamie, w 1998 roku zdała egzaminy na Wydział Reżyserii Amsterdam School of the Arts. Studia ukończyła w 2001 roku i zaczęła współpracę z zespołami teatralnymi w Belgii i Holandii. W latach 2005–2009 pracowała w Toneelhuis w Antwerpii. W 2009 roku odeszła z teatru i założyła własną grupę teatralną, OMSK.

    Jako reżyserka porusza się między światem tańca, teatru i filmu, tworząc bardzo osobisty i jednocześnie wyrazisty styl. Jest uważana za przedstawicielkę „holenderskiego minimalizmu”. Jej język teatralny cechuje subtelność, ascetyzm i skupienie na detalu. Do swoich wymykających się klasyfikacji projektów (spektakli, happeningów, filmów, wykładów performatywnych) Lotte van den Berg często zaprasza aktorów nieprofesjonalnych – dzieci, młodzież, mieszkańców miast, przypadkowych widzów. Inspiruje ją codzienność, nowe sposoby definiowania relacji aktor/widz. Artystka bada tę relację zarówno w zamkniętych, tradycyjnych przestrzeniach sztuki, jak i w przestrzeniach publicznych. Duża część pracy Lotte van den Berg to projekty „site-specific”.

    Według jury prestiżowej niderlandzkiej nagrody Charlotte Köhler: „Praca Lotte van den Berg to fascynująca wypowiedź na temat rzeczywistości, nie zatrzymująca się na poziomie realizmu, ale sięgająca głębiej, w sfery bardziej abstrakcyjne. Lotte van den Berg bada sposoby stapiania ze sobą teatru i rzeczywistości”.

    Prace Lotte van den Berg pokazywane są obecnie na najbardziej renomowanych europejskich festiwalach teatralnych, a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Afryce.

  • koncepcja: Lotte van den Berg & Daan ’t Sas
    reżyseria: Lotte van den Berg
    produkcja: Daan ’t Sas
    „Building Conversation” jest koprodukcją IN SITU i Münchner Kammerspiele i jest finansowane przez Dutch Performing Arts Fund, AFK (Amsterdam Fund for the Arts) i Fonds21