Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

17 - 28/06/2016

© Chedly . Artonik
Galeria© Chedly . Artonik
  • „The Color of Time” to spektakl uliczny z udziałem muzyków, tancerzy i aktorów, odwołujący się do tradycji hinduistycznego święta Holi. W dniu pierwszej pełni księżyca w miesiącu Phalgun Purnima (kalendarzowy odpowiednik przełomu lutego i marca) hindusi, na znak radości po zabiciu przez Wisznu demona Hiranyaka, obrzucają się kolorowymi proszkami i oblewają wodą. Dlatego święto nazywane jest również Festiwalem Kolorów. Tęczowe kolory są symbolem wybaczenia i nowego początku, oznaczają różnorodność i pojednanie. W święcie mogą brać udział wszyscy, bez względu na wiarę i pochodzenie, nie liczą się kasty, religie, kultury ani języki. Chodzi o wspólną zabawę i świętowanie.

    Holi obchodzone jest przede wszystkim w Indiach, Nepalu i innych regionach świata, gdzie występują hinduskie mniejszości lub osoby pochodzenia indyjskiego. Od kilku lat festiwal jako święto miłości i kolorów wiosny staje się popularny także w różnych częściach Europy i Ameryki Północnej. W interpretacji zespołu Artonik to transowy, roztańczony happening, wciągający w akcję zwykłych ludzi. Setki osób w różnym wieku – dzieci, rodzice, studenci, emeryci – biorą udział w taneczno-teatralnej paradzie, która przechodzi przez kolejne „stacje”, by dotrzeć do finalnego miejsca, gdzie następuje eksplozja dźwięków, kolorów i radości. Na głowy uczestników posypią się kilogramy kolorowego proszku.

    Pochód otworzy 26. edycję Malta Festival Poznań. Do parady będzie mógł dołączyć każdy, w każdej chwili. Ulice i place Poznania ogarnie magiczny klimat wspólnego świętowania!

  • Francuską grupę Artonik założyli w 1992 r. Caroline Selig (absolwentka Akademii Sztuk Pieknych w Aix-en-Provence) i Alain Beauchet (realizator dżwięku), którzy od 1994 roku pracują w Marsylii. Artystów od poczatku interesowały zachowania ludzi w przestrzeniach publicznych, drobne gesty, sprawy pomijane, nieważne. Ich interdyscyplinarne, działające na styku teatru, tańca i sztuk wizualnych, projekty to krytyczna i poetycka interpretacja dnia codziennego. „Photophobie” to monumentalna instalacja dźwiękowa wykorzystująca fotografie więźniów z Kajenny, stolicy i głównego portu Gujany Francuskiej (1992); „Petite fête de la mort” (1995) podejmuje temat choroby i śmierci poprzez wystawę i działania w i wokół przyczepy kampingowej. „Lʼhomme en friche” (1997) to spektakl będący parodią realisty-show. „Caliente” (1999) to spowiedź siedmiu kobiet, opowieść o ich marzeniach i rozczarowaniach.

    Większość projektów Artonik rozgrywa się w przestrzeniach publicznych, na ulicach, placach, dworcach, w kawiarniach. „Alice-Station 2” (inspirowany współpracą z polskimi artystami w ramach festiwalu FETA w Gdańsku w 2003 roku) dzieje się na stacji kolejowej, „12 minutes chrono” (2005) – na tarasie kawiarni, a „Et ainsi de suite... ” jest spacerem po parkach miejskich (2010).

    Caroline Selig i Alain Beauchet pokazują swoje projekty w ramach festiwali sztuki ulicznej, na festiwalach teatralnych czy festiwalach miejskich. W latach 2004-2007 organizowali znany na południu Francji karnawał w Martigues obok Marsylii. Od 2008 roku prowadzą projekt edukacyjny we francuskich gimnazjach.

    Na Malcie Artonik pojawił się w 2001 r. ze spektaklem „Caliente”, i w 2007 r., ze spektaklami „La rue est dans le pré” i „12’Chrono”. Caroline Selig i Alain Beauchet pracują też z innymi zespołami, m.in. z wielokrotnie prezentowanym na Malcie teatrem Générik Vapeur.
     

  • koncepcja, reżyseria: Alain Beauchet, Caroline Selig
    muzycy-tancerze: Julie Alamelle, Jean-Serge Dunet, Sandra Français, Henri Haddad, Michaël Jaume, Cyril Limousin, Kader Mahammed, Juliette Nicolotto, Vladimir Rivera, Lucas Tissot, Diane Touzin, Julie Yousef
    muzyka na żywo: Dominique Beven, Philippe Capitani, Laurent Pernice
    kierownik techniczny: Sébastien Devey
    asystenci techniczni: Yann Decamps et Stephan Ripoll
    charakteryzacja: Angela Landreal, Lucie Schreiber
    konstrukcja: Sylvain Georget, Daniel Adami, Julo Etievant - HO7 Marseille


    Projekt zrealizowany dzięki wsparciu: Le Moulin Fondu/Centre National des Arts de la rue - Noisy-le-Sec, Les Ateliers Frappaz de Villeurbanne, Les Usines Boinot/CNAR Poitou Charentes, la Ville de La Rochelle, dzięki specjalnemu wsparciu: DGCA (produkcja) i SPEDIDAM (kreacja i eksploatacja). Tournee 2014 otrzymało wsparcie Institut Français (convention Région PACA). Rezydencje: Ateliers Frappaz de Villeurbanne, Usines Boinot - Centre National des Arts de la rue en Poitou Charentes à Niort, Domaine de l’Etang des Aulnes-Conseil Général des Bouches du Rhône, La Friche la Belle de Mai-Marseille.