
W tym przedstawieniu site-specific widzowie, będąc w roli tytułowych statystów, stają się współautorami teatralnej narracji. Część z nich zajmuje miejsca na widowni, a druga część – na scenie, na której wykonuje polecenia podawane przez słuchawki (następnie widzowie zamieniają się rolami). Czy cały czas są biernymi uczestnikami gry, której reguły wymyślił ktoś inny? Bohaterem spektaklu jest też sam teatr, przede wszystkim jako instytucja o określonej strukturze zachowań, „przestrzeń produkcji” afektów. Działania podejmowane przez widzów wydają się zarazem nietypowe i znane, jak we śnie, w którym doświadczamy minionych wydarzeń i antycypujemy mającą dopiero nadejść traumę. Czy to system teatru jest maszyną śniącą, czy to statyści śnią? A może obie te rzeczy są równie prawdziwe?
Projekt House on Fire, ze wsparciem Programu Kultura Unii Europejskiej
ANT HAMPTON jest brytyjskim pisarzem i reżyserem teatralnym, mieszka w Brukseli. Tworzy projekty z pogranicza teatru eksperymentalnego, performansu i live-art. W cyklu „autoteatro”, rozpoczętym w 2007 roku, Ant Hampton realizuje szczególny rodzaj spektakli, w których członkowie publiczności stają się pełnoprawnymi aktorami i „odgrywają rolę” sami wobec siebie. W ten sposób przedstawienie staje się „automatyczne”. Autoteatr nie jest improwizacją ani teatrem interaktywnym. Pozwala widzom czuć się bezpiecznie, nie wymaga od nich scenicznego doświadczenia ani inwencji, a mimo to sprawia, że widzowie stają się współautorami teatralnej narracji. W ramach Malta Festival Poznań 2012 Ant Hampton zrealizował projekt „Elsewhere. Offshore. Part one: Cue China” – który był kameralnym wideo czatem z robotnikami w jednej z chińskich fabryk komputerów.
Spotkanie z Antem Hamptonem odbędzie się 27.06 o godz. 13.00 na Placu Wolności, prowadzenie: Kasia Tórz
scenariusz i reżyseria: Ant Hampton
reżyseria dźwięku i kompozycja: Sam Britton
doradca artystyczny: Kate McIntosh
dyrektor techniczny: Hugh Roche Kelly
tłumaczenie na j. francuski: Khristine Gillard
tłumaczenie na j. holenderski: Daan Alkemade
early development at Empac: Geoff Sobelle and Trey Lyford
assistance at Empac: Julia Asharaf
na zamówienie: Ash Bulayev / Empac
producent kreatywny: Katja Timmerberg
„The Extra People” powstało na zamówienie EMPAC (Experimental Media and Performing Arts Center, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY, USA) i jest koprodukcją Kaaitheater (Brussels) i Malta Festival Poznań wspieraną przez Culture Program of the European Commission via the House on FireWsparcie: French Institute Alliance Française (NYC), Kingsfountain (Paris)
Podziękowania dla: Vallejo Gantner, Britt Hatzius, Matthieu Goeury / Vooruit, Edmund i Tina Manwarren Roche-Kelly
Specjalne podziękowania: Coca Cola, Londyn