„Wasteland” to jedna z najważniejszych wypowiedzi teatralnych Lotte van den Berg. Spektakl, inspirowany powieścią „Hańba” J.M. Coetzeego, rozgrywa się w otwartej przestrzeni, w miejscu opuszczonym, zapomnianym przez ludzi. Punktem wyjścia projektu była sytuacja, w której ludzie przestają walczyć o własne życie, poddają się i biernie akceptacją to, co im się przydarza. Po opustoszałej Ziemi, w odległości kilkudziesięciu metrów od widzów, włóczy się dziewięć postaci: przemierzają świat i wystawiają się na otaczającą rzeczywistość bez żadnej ochrony. Wszystko rozgrywa się tutaj jak w abstrakcyjnej grze – figury przemieszczają się względem siebie jak po planszy, zachowują wedle sobie tylko znanych reguł, których do końca nie rozumiemy. Artystka pokazuje obrzeża zwyczajności, na których wydarza się przemoc. Spektakl opowiadany jest w obrazach, a widzowie nie mogą oderwać wzroku od działań odbywających się w niepokojącej, hipnotycznej ciszy.
LOTTE VAN DEN BERG urodziła się w 1975 roku w Groningen w Holandii. Jako mała dziewczynka śledziła od kulis pracę swojego ojca, znanego reżysera Jozefa van den Berga. Początkowo studiowała prawo i filozofię na Uniwersytecie w Amsterdamie, w 1998 roku zdała egzaminy na Wydział Reżyserii Amsterdam School of the Arts. Studia ukończyła w 2001 roku i zaczęła współpracę z zespołami teatralnymi w Belgii i Holandii. W latach 2005–2009 pracowała w Toneelhuis w Antwerpii. W 2009 roku odeszła z teatru i założyła własną grupę teatralną, OMSK.
Jako reżyserka porusza się między światem tańca, teatru i filmu, tworząc bardzo osobisty i jednocześnie wyrazisty styl. Jest uważana za przedstawicielkę „holenderskiego minimalizmu”. Jej język teatralny cechuje subtelność, ascetyzm i skupienie na detalu. Do swoich wymykających się klasyfikacji projektów (spektakli, happeningów, filmów, wykładów performatywnych) Lotte van den Berg często zaprasza aktorów nieprofesjonalnych – dzieci, młodzież, mieszkańców miast, przypadkowych widzów. Inspiruje ją codzienność, nowe sposoby definiowania relacji aktor/widz. Artystka bada tę relację zarówno w zamkniętych, tradycyjnych przestrzeniach sztuki, jak i w przestrzeniach publicznych. Duża część pracy Lotte van den Berg to projekty „site-specific”.
Według jury prestiżowej niderlandzkiej nagrody Charlotte Köhler: „Praca Lotte van den Berg to fascynująca wypowiedź na temat rzeczywistości, nie zatrzymująca się na poziomie realizmu, ale sięgająca głębiej, w sfery bardziej abstrakcyjne. Lotte van den Berg bada sposoby stapiania ze sobą teatru i rzeczywistości”.
Prace Lotte van den Berg pokazywane są obecnie na najbardziej renomowanych europejskich festiwalach teatralnych, a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Afryce.
reżyseria: Lotte Van Den Berg / Compagnie Dakar
występują: Guido Kleene, Ward, Weemhoff, Daphne De Winkel, Monika Haasova, Jaap Ten Holt, Lobke Van Beuzekom, Matthias Maat, Luc Loots
kierownicy techniczni: Manuel Boutreur, Paul de Vries
projekt trybuny: Martin Mulder
organizacja produkcji: Erma van Maris
producent: Compagnie Dakar
koproducent: OMSK / spreiding Frans brood
podziękowania: Theater Stap